Powód chęci zaistnienia w sieci nie ma znaczenia – możesz chcieć promować firmę, sprzedawać albo blogować – i tak w każdym z tych przypadków podstawą jest zakup domeny internetowej. Na jakie jednak parametry warto zwrócić uwagę, wybierając domenę? Czego lepiej jest unikać? W jaki sposób nazwa wpływa na pozycję strony WWW? I czy domena z historią to dobry wybór? Oto najważniejsze informacje na temat zakupu domeny internetowej i odpowiedzi na powyższe pytania.
Wybór domeny to pierwszy, ale niezwykle ważny krok, aby zacząć swoją internetową działalność. Przede wszystkim warto mieć świadomość, czego lepiej unikać przy zakupie domeny i to bez względu na charakter przyszłej strony. Łatwo jest popełnić błędy, postawić na złe rozszerzenie domeny albo zupełnie nie trafić w dobrą nazwę. Przy popularnych nazwach można też nie zweryfikować historii używanej domeny ani nie zwrócić uwagi na prowadzące do niej linki, a co ma znaczenie przy budowaniu pozycji strony. Zacznijmy więc od podstaw.
Domena, choć bywa różnie rozumiana, tak w praktyce najłatwiej stwierdzić, że jest to po prostu nazwa, dzięki której da się znaleźć daną stronę internetową w sieci. To właśnie adres wpisuję się w przeglądarkę WWW, a nazwa jest jego częścią. Jakie nazwy najczęściej są wybierane? Zwykle są to nazwy firmy, imiona i nazwiska, słowo kluczowe czy nazwa marki. Domena internetowa to podstawa – bez niej nie da się posiadać strony internetowej, która będzie dostępna dla użytkowników sieci. Co ważne, nie można mieć takiej samej domeny jak inni. Dopiero gdy dana domena wygaśnie, można ją odkupić. Z kolei by inni nie mieli takiej możliwości, oczywiście domenę trzeba regularnie przedłużać i opłacać.
Zanim strona zacznie działać, koniecznie trzeba znaleźć odpowiednią domenę internetową, dzięki której inni będą mogli trafiać na nią w sieci. Do wyboru są domeny zupełnie nowe, ale też zdarzają się te wcześniej zajęte. Jaka jest między nimi różnica?
Nowa domena nie była nigdy używana przez żaden podmiot, nie posiada swojej historii, nie ma do niej linków, które rozsiane mogłyby być w różnych zakątkach internetu. To zupełnie nowy początek, dzięki któremu można zadbać o rozwój strony internetowej i budować jej pozycję bez żadnych problemów. Minusem jest oczywiście brak jakichkolwiek linków przychodzących – pozycję strony trzeba tworzyć bez żadnych podstaw.
Z kolei używana domena ma historię, istnieć mogą też rozmaite linki przychodzące, nawiązywać może również do historii zgodnej tematycznie.
Domeny .pl – domeny z tym rozszerzeniem wybierane są najczęściej przez polskie firmy i osoby prywatne działające na rynku polskim. Jest to domena krajowa, targetem są użytkownicy z Polski.
Domeny .com – na nią powinni postawić przedsiębiorstwa działające globalnie. Używana jest głównie przez firmy (skrót jest od angielskiego słowa „Company”)
Domeny .eu – podobna sytuacja jak w domenie z roszerzeniem .com, z tym że tutaj nacisk jest na Europę, jak sama końcówka mówi. Polskie firmy decydują się na nią z myślą przyszłego wejścia na rynek europejski.
Domeny regionalne – głównie wykorzystywana przez lokalne firmy i organizacje państwowe, typu przedszkole. Do wyboru mamy domenę praktycznie dla każdego miasta w Polsce tj. .ostroleka.pl, .lomza.pl etc.
Wybór domeny nie jest łatwą decyzją, najlepiej jak ją dobrze sprawdzimy i wybierzemy odpowiednią nazwę. Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomoże w wyborze idealnej domeny dla Ciebie.