Domena internetowa - co to jest i jaką wybrać ?

Powód chęci zaistnienia w sieci nie ma znaczenia – możesz chcieć promować firmę, sprzedawać albo blogować – i tak w każdym z tych przypadków podstawą jest zakup domeny internetowej. Na jakie jednak parametry warto zwrócić uwagę, wybierając domenę? Czego lepiej jest unikać? W jaki sposób nazwa wpływa na pozycję strony WWW? I czy domena z historią to dobry wybór? Oto najważniejsze informacje na temat zakupu domeny internetowej i odpowiedzi na powyższe pytania.

Co to jest domena internetowa

Wybór domeny to pierwszy, ale niezwykle ważny krok, aby zacząć swoją internetową działalność. Przede wszystkim warto mieć świadomość, czego lepiej unikać przy zakupie domeny i to bez względu na charakter przyszłej strony. Łatwo jest popełnić błędy, postawić na złe rozszerzenie domeny albo zupełnie nie trafić w dobrą nazwę. Przy popularnych nazwach można też nie zweryfikować historii używanej domeny ani nie zwrócić uwagi na prowadzące do niej linki, a co ma znaczenie przy budowaniu pozycji strony. Zacznijmy więc od podstaw.

Czym właściwie jest domena internetowa?

Domena, choć bywa różnie rozumiana, tak w praktyce najłatwiej stwierdzić, że jest to po prostu nazwa, dzięki której da się znaleźć daną stronę internetową w sieci. To właśnie adres wpisuję się w przeglądarkę WWW, a nazwa jest jego częścią. Jakie nazwy najczęściej są wybierane? Zwykle są to nazwy firmy, imiona i nazwiska, słowo kluczowe czy nazwa marki. Domena internetowa to podstawa – bez niej nie da się posiadać strony internetowej, która będzie dostępna dla użytkowników sieci. Co ważne, nie można mieć takiej samej domeny jak inni. Dopiero gdy dana domena wygaśnie, można ją odkupić. Z kolei by inni nie mieli takiej możliwości, oczywiście domenę trzeba regularnie przedłużać i opłacać.

adres strony internetowej

Historia domeny – dlaczego jest ważna?

Po wyborze nazwy domeny internetowej lepiej nie kupować jej od razu. Warto najpierw sprawdzić, czy ma ona swoją historię i jakie może nieść to za sobą skutki. Co ma znaczenie? W przeszłości taka strona internetowa prezentowała określone treści, miała swoją tematykę i była nakierowana do spełniania określonych funkcji. Bardzo ważne jest, aby zachować zgodność tematyczną lub dziedzinę działalności, chociażby w sposób ogólnikowy.Narzędziem pozwalającym sprawdzić historię domeny jest strona Internet Archive Wayback Machine (https://archive.org/web/). Na niej sprawdzisz, od którego roku domena istnieje oraz podejrzysz zawartość, jaką miała we wcześniejszych latach. Wszystko przedstawione jest za pomocą zrzutów ekranu, robionych co pewien okres.
Wiek domeny wayback machine

Wiek domeny – jak sprawdzić?

Wiek domeny to nic innego jak przedział czasowy, w którym dana domena funkcjonowała w przeszłości. Można sprawdzić to w bardzo prosty sposób, a w Google łatwo znaleźć wiele narzędzi, dzięki którym da się to zmierzyć. Przykładowo, duplichecker.com to strona, dzięki której można sprawdzić datę rejestracji i wiek konkretnej domeny.
Posługując się przykładem mojej domeny widać, że została zarejestrowana w 2008 roku i istnieje przedłużana ponad 14 lat. Istnieją inne strony, na których możemy sprawdzić wiek domeny, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google słowa kluczowe typu „domain age checker”.

Linki przychodzące (backlinks) – dlaczego mają takie znaczenie?

Jeśli już wiadomo, jaka była historia domeny oraz jej wiek, ważnym krokiem jest sprawdzenie wszelkich linków przychodzących, z angielskiego backlinks. To bardzo ważne, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony. Jeśli liczba i jakość linków są odpowiednie, pozytywnie wpłynie to na przyszłość naszej strony WWW w wynikach wyszukiwania. Ważne, aby domena internetowa nie posiadała podejrzanych i spamerskich odnośników, co może mieć z kolei negatywne skutki na pozycję strony. Co prawda podejrzane linki można oczyścić, istnieje do tego specjalne narzędzie Google Disavow Tools (link detox). Jednak w praktyce zwykle zajmuje to dużo czasu i wysiłku.Jak sprawdzić ilość i jakie linki prowadzą do domeny? Możemy posłużyć się płatnymi narzędziami tj. Ahrefs.com i Majestic.com. Tam również dowiemy się, jak wartościowa jest domena, seo’wcy potocznie nazywają to „moc witryny”. Pokazują ogólny wynik i jakość linków przychodzących do danej domeny.

Jaką domenę wybrać - nową czy używaną?

Zanim strona zacznie działać, koniecznie trzeba znaleźć odpowiednią domenę internetową, dzięki której inni będą mogli trafiać na nią w sieci. Do wyboru są domeny zupełnie nowe, ale też zdarzają się te wcześniej zajęte. Jaka jest między nimi różnica?

Nowa domena nie była nigdy używana przez żaden podmiot, nie posiada swojej historii, nie ma do niej linków, które rozsiane mogłyby być w różnych zakątkach internetu. To zupełnie nowy początek, dzięki któremu można zadbać o rozwój strony internetowej i budować jej pozycję bez żadnych problemów. Minusem jest oczywiście brak jakichkolwiek linków przychodzących – pozycję strony trzeba tworzyć bez żadnych podstaw.

Z kolei używana domena ma historię, istnieć mogą też rozmaite linki przychodzące, nawiązywać może również do historii zgodnej tematycznie.

Jaka końcówka domeny?

Domeny .pl – domeny z tym rozszerzeniem wybierane są najczęściej przez polskie firmy i osoby prywatne działające na rynku polskim. Jest to domena krajowa, targetem są użytkownicy z Polski.

Domeny .com – na nią powinni postawić przedsiębiorstwa działające globalnie. Używana jest głównie przez firmy (skrót jest od angielskiego słowa „Company”)

Domeny .eupodobna sytuacja jak w domenie z roszerzeniem .com, z tym że tutaj nacisk jest na Europę, jak sama końcówka mówi. Polskie firmy decydują się na nią z myślą przyszłego wejścia na rynek europejski.

Domeny regionalne – głównie wykorzystywana przez lokalne firmy i organizacje państwowe, typu przedszkole. Do wyboru mamy domenę praktycznie dla każdego miasta w Polsce tj. .ostroleka.pl, .lomza.pl etc.

 

Wybór domeny nie jest łatwą decyzją, najlepiej jak ją dobrze sprawdzimy i wybierzemy odpowiednią nazwę. Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomoże w wyborze idealnej domeny dla Ciebie.

5/5 - (22)